Primer pas per dotar Barcelona d’una regulació pels vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes

  • patinesLa Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat aprova inicialment una classificació i regulació pionera sobre aquest tipus de vehicles.
  • L’objectiu és disposar d’una ordenació que resolgui els problemes de convivència a l’espai públic i fomenti alhora una mobilitat sostenible i segura.
  • La regulació determina per quins espais poden circular els patinets elèctrics, les rodes elèctriques o els segways, entre altres, i estableix si han de tenir assegurança, s’ha de portar casc o amb quina edat mínima es poden conduir

    La Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat ha aprovat avui inicialment la modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles en els apartats referents als vehicles de mobilitat personal a motor (VMP) i els cicles de més de dues rodes. La modificació s’ha aprovat amb els vots a favor del Govern municipal (BComú i PSC), Cs, ERC, i CUP-Capgirem i les abstencions de CiU i PP.

    L’Ajuntament de Barcelona aposta per implantar un model de mobilitat sostenible a la ciutat en
    el qual es prioritzin els desplaçaments a peu, en bicicleta i en transport públic. No obstant això, aquests darrers anys, la innovació i la tecnologia actuals han fet que hagin proliferat nous mitjans de transport com són els VMP que circulen per diverses ciutat del món, i entre les quals hi ha Barcelona. Es tracta de vehicles que faciliten un altre tipus de mobilitat i que, necessàriament, han de conviure amb els mitjans tradicionals.

    La ràpida proliferació i la tendència creixent a la ciutat d’aquests nous ginys, conjuntament amb la feble situació legal pel que fa a la seva regulació, provoquen certes incidències i disfuncions en la mobilitat: vianants i ciclistes comparteixen el seu espai amb vehicles amb característiques molt diferents i, d’altra banda, els usuaris dels nous mitjans de desplaçament tenen un buit normatiu pel que fa a la regulació de les seves condicions de circulació.

    Davant d’aquesta situació, el Govern municipal s’ha marcat com a objectiu dotar la ciutat amb
    una ordenació d’aquests nous elements per resoldre els problemes de convivència a l’espai públic i fomentar una mobilitat sostenible i segura. La classificació i regulació d’aquest tipus de vehicles és pionera, i combina complexitat i innovació atès que és una experiència de la qual no hi ha precedents. Durant aquest any, l’ordenació d’aquests vehicles s’ha treballat en el marc del Pacte per la Mobilitat i juntament amb els grups municipals per tal de comptar amb el màxim consens polític a l’hora de fer realitat i aplicar la nova normativa. Avui es fa el primer pas, amb l’aprovació inicial de la modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles, a la qual seguirà un període de 30 dies d’exposició pública que haurà de culminar amb l’aprovació definitiva al Plenari municipal.