El trànsit dificulta als taxis cobrir el congrés de mòbils


Inici de la cua amb personal del congrés. Foto: Elisenda pons

• L’allau d’usuaris del metro obliga a regular l’accés a les andanes

• L’espera va tornar a ser de més d’una hora entre les set i les vuit del vespre

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA
Es fa molt difícil trobar un responsable de la falta de taxis en el moment de tancar les portes del Mobile World Congress. Tenint en compte que són 47.000 els assistents a aquesta cita internacional que se celebra a la Fira de Barcelona, es podria entendre la dificultat material d’assumir una demanda així amb 8.000 taxis al carrer. També s’hauria de citar el dens trànsit entre les set i les vuit del vespre, fet que complica que els vehicles arribin amb rapidesa a la zona zero. No es pot oblidar, finalment, la protesta d’un grup de taxistes que, a aquesta hora, es concentren per donar voltes a la plaça d’Espanya i fan embogir els urbans.

Cua de persones que esperen un taxi a la plaça d’Espanya a la sortida del Mobile World Congress, ahir. Foto: Elisenda Pons

Tot aquest context té una descoratjadora conseqüència: la situació va millorar ahir respecte al caos de dilluns, però l’espera per agafar un taxi en el moment de més demanda superava l’hora i quart. Com tots els dies fins que el congrés s’acomiadi demà, la comissió matinal de seguiment va tenir en els problemes de transport un dels punts més calents. Miguel Ángel Martín, gerent de l’Institut Metropolità del Taxi (IMT), va reclamar als caps de la Guàrdia Urbana que millorin la fluïdesa a les vies d’accés a la Fira de Barcelona, és a dir, Gran Via, Paral·lel, Tarragona i Creu Coberta, amb especial atenció al carrer d’Aragó, principal artèria de les que arriben per l’Eixample.

CLIENTS A MIG CAMÍ /

Un altre dels problemes de la falta de taxis en hora punta és que molts xòfers no aconsegueixen arribar a la plaça perquè els estrangers espavilats els aturen abans d’arribar-hi. Martín va instar tots els conductors a anar directes a la parada, que és on hi ha la gent legal i és on la imatge de la ciutat i la seva capacitat logística estan en joc. «Ahir no va anar gaire bé, avui ha anat millor», resumia el gerent de l’IMT.
És cert. Dilluns, amb pluja i un fred que pocs experts en telefonia mòbil esperaven a Barcelona, l’espera de més d’una hora i mitja va provocar que molts es busquessin la vida als carrers adjacents. Va tornar a passar ahir, però molt menys. A dos quarts de vuit de vespre s’empassava saliva: no hi havia ni un taxi i la cua superava els 150 metres. Després de cinc minuts en blanc, començaven a arribar amb comptagotes. Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi de Catalunya, era un dels que carregaven clients cap a les 19.00 hores. «El que és un problema és arribar fins aquí, no hi ha manera, s’ha de treballar això», insistia.

«L’ÚLTIMA OPCIÓ» /

La liberalització excepcional del sector –que els taxis que tenen festa puguin sortir a treballar– no és una mesura que estigui en discussió. Malgrat que és una decisió que s’ha pres abans i ha servit per donar més servei en moments d’elevada demanda, Martín va considerar que és «l’última de les opcions a tenir en compte».
El metro de plaça d’Espanya també va tenir el seu moment de síncope quan la Fira va abaixar la persiana. L’elevat nombre d’usuaris va obligar a regular l’entrada perquè l’andana no fos un perill. Cada tres minuts, la marea d’executius del mòbil entrava en ordre, sense queixes i amb ganes de començar la nit.